Angesichts steigender Erwartungen an eine evidenzbasierte Bildungspolitik und -praxis stellt sich für die Bildungsforschung die Frage nach der Konzeption und inhaltlichen Ausgestaltung von Interventions- und Implementationsstudien.

Vor diesem Hintergrund organisierte das Deutsches Institut für Erwachsenenbildung – Leibniz-Zentrum für Lebenslanges Lernen e.V. (DIE) gemeinsam mit dem Deutschen Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF), dem Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik (IPN) und dem Hector-Institut für Empirische Bildungsforschung (HIB) als gemeinsames Vorhaben innerhalb des Leibniz-Forschungsverbundes Bildungspotenziale eine zweitägige internationale Fachtagung.

Sie fand am 22. Mai 2017 in Berlin statt. Ziel der Fachtagung war es, nationale und internationale sowie interdisziplinäre Arbeitsbeziehungen innerhalb des Leibniz-Forschungsverbundes Bildungspotenziale und darüber hinaus aufzubauen bzw. zu intensivieren.

Der Nachbericht zur Veranstaltung, ursprünglich erschienen in DIE Zeitschrift, Ausgabe 3/2017, finden Sie hier. Die Veröffentlichung erfolgt mit freundlicher Genehmigung des W. Bertelsmann-Verlages.

 

Prof. Dr. Josef Schrader, DIE, begrüßt die Tagungsteilnehmer.

The German Institute for Adult Education – Leibniz Centre for Lifelong Learning (DIE), the German Institute for International Educational Research (DIPF), the Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN), and the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology of the Eberhard Karls University of Tuebingen (HIB) jointly organised the inter­national academic conference “Research on Intervention and Implementation in Education – Current State, Challenges, and Perspectives for the Empirical Educational Research”.

 Programme:

10.30h

Registration

11.30h

Welcome Address and Introduction

Prof. Josef Schrader, German Institute for Adult Education (DIE)

Prof. Marcus Hasselhorn, German Institute for International Educational Research (DIPF)

Prof. Olaf Köller, Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN)

Prof. Ulrich Trautwein, Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology (HIB)

11.45h

Keynote: “Towards Better Theory and More Relevance: Educational Research in Germany between Large Scale Surveys and Intervention Studies”

Prof. Eckhard Klieme, German Institute for International Educational Research (DIPF)

http://www.dipf.de/en/about-us/staff/klieme-eckhard?set_language=en

13.00h

Lunch

13.30h

Session I: Best Practice in Conducting Randomized Experiments in Education

Lecture: Prof. Robert Slavin, John Hopkins School of Education, Center for Research and Reform in Education (USA), http://education.jhu.edu/faculty/SOE_Faculty/robert-slavin

14.40h

Session II: Implementation of Educational Interventions at the Intersection of Individual, Organization, and Institution

Lecture: Dr. Dean Fixsen, University of North Carolina at Chapel Hill, President of the Global Implementation Initiative (USA), http://fpg.unc.edu/node/752

15.40h

Coffee Break

16.00h

Session III: Optimal Designs in Longitudinal Trials with Varying Treatments

Lecture: Dr. Mirjam Moerbeek, Associate Professor University of Utrecht – Social and Behavioural Sciences (The Netherlands), https://www.uu.nl/staff/MMoerbeek

17.10h

Session IV: Evidence-Based Policy and Practice – Diverse Approaches and Challenges

Lecture: Dr. Chris Brown, University College of London – Institute of Education (United Kingdom), https://iris.ucl.ac.uk/iris/browse/profile?upi=CBROW95

18.10h

Break

18.25h

Conclusions and Outlook: Lessons Learned

19.00h

End of Conference / Conference Dinner

 

Flyer (PDF)

Date/Termin:
22. Mai
Venue/Ort:
Leibniz Association, Berlin
Fee/Kosten:
Free of charge