Ubuntu ist ein Konzept des gemeinwesenorientiertem kultursensiblem Lernens. Es nimmt die afrikanischen Traditionen des Lernens auf und ist auf die Errichtung prosozialer Gemeinschaften fokussiert.

Ins Englische übersetzt bedeutet „Ubuntu ungamntu ngahanye abantu“: a person is a person through other people (Lekoko/Modise 2012, 523).

Ubuntu umfasst:

-              Spiritualität – Empathie –  soziale Verantwortung

-              Konsensbildung -  Sharing

-              Dialoghaftigkeit – Kooperation – an all-round active involvement

Genutzt werden sollen dabei die Ressourcen, die jeweils lokal zur Verfügung stehen und ein nützliches Lernen ermöglichen. Das Konzept wird von antikolonialen Intellektuellen seit Anfang der 1980er Jahre vertreten.

„Ubuntu is a moral principle that promotes social responsibility and solidarity and a vision of a society founded on justice and equality” (Pityana, zitiert nach Lekoko/Modise 2012, 517)

Desmond Tutu hat Ubuntu in folgender Weise umschrieben:

“Ubuntu is the essence of being a person. It means that we are people through other people. We cannot be fully humane alone. We are made for interdependence; we are made for family. When you have Ubuntu, you embrace others. You are generous, compassionate. If the world had more Ubuntu, we would not have war. We would not have the huge gap between the rich and the poor. You are rich so that you can make up what is lacking for others. You are powerful so that you can help the weak, just as a mother or father helps children.” (Desmond Tutu, Online)

Literatur:

Battle, Michael (2007): Reconciliation. The ubuntu theology of Desmond Tutu. Cleveland

Lekoko, Rebecca Nthogo/Modise, Oitshepile MmaB (2012): Remodeling learning on an African cultural heritage of Ubuntu; in: Jarvis, Peter (Hg.): The Routledge International Handbook of Learning. London, S. 517-525

Malegapuru, Makgoba, W. (Hg.) (1999): African Renaissance. The New Struggle. Cape Town

Mbiti, J.S. (1988): African Religions and Philosophy. London

Nafukho Fredrick Muja (2006): Ubuntu worldview. A traditional African view of adult learning in the workplace; in: Advances in Developing Human Resources , 8(3); S.408-414

Nafukho, Fredrick Muja (2006): Ubuntuism. An African social philosophy relevant to adult learning and workplace learning, in: King, Kathleen P./Wang, Victor C.X (Hg.) (2006): Comparative Adult Education Around the Globe. International Portraits and Reading of the History, Practice, Philosophy of Adult Learning. Hangzhou, S.59-67

Nafukho, Fredrick Muja/Amutabi, Maurice, Nyamanga/Otunga, Ruth, Nabwala (2005): Foundations of Adult Education in Africa. Hamburg

Internetquellen:

Ubuntu nach Desmond Tutu, unter: http://www.beliefnet.com/story/143_14326_2.html

Ubuntu, Definition unter: http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28philosophy%29

 

 

 

 

Kurzlink zu dieser Seite:
die-bonn.de/li/541