Abteilungsleitung
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Ausbildung
  • 2017 Promotion, Dr. rer. pol., Otto-Friedrich-Universität Bamberg
  • 2009 Diplom-Sozialwissenschaftlerin, Universität Mannheim
  • 2005–2006 Visiting Graduate Student, Johns Hopkins University, Department of Political Science, Baltimore, USA
  • 2003–2008 Studium der Sozialwissenschaften, Universität Mannheim
Werdegang
  • seit 2020: Abteilungsleitung Forschungsinfrastrukturen am DIE
  • 2016–2020: Arbeitsbereichsleitung, Arbeitsbereich „Bildungsentscheidungen und soziale Ungleichheit“, Leibniz-Institut für Bildungsverläufe e.V. (LIfBi).
  • 2014–2016: operative Leitung, Arbeitsbereich „Bildungsentscheidungen und soziale Ungleichheit“, LIfBi.
  • 2008–2013: wissenschaftliche Mitarbeiterin, National Educational Panel Study (NEPS), Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Forschungs- und Arbeitsschwerpunkte
  • Bildungsungleichheit im Lebenslauf
  • Soziales Kapital
  • Analytische Soziologie
  • Survey Methodology
  • Quantitative Methoden und Kausalanalyse
Veröffentlichungen

2020

Hoenig, K. & Wenz, S. E. Education, health behavior, and working conditions during the pandemic: Evidence from a German sample. European Societies. https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1824004

Wenz, S. E. & Hoenig, K. (2020). Ethnic and social class discrimination in education: Experimental evidence from Germany. Research in Social Stratification and Mobility, 65, Article 100461. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2019.100461

 

2019

Hoenig, K. (2019). Soziales Kapital und Bildungserfolg: Differentielle Renditen im Bildungsverlauf. Wiesbaden: Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24234-3

Stocké, V., Blossfeld, H.-P., Hoenig, K. & Sixt, M. (2019). Social inequality and educational decisions in the life course. In H.-P. Blossfeld & H.-G. Roßbach (Eds.), Education as a lifelong process: The German National Educational Panel Study (NEPS) (Edition ZfE,, vol. 3, pp. 101–118). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23162-0_6

 

 

2018

Esser, H. & Hoenig, K. (2018). Leistungsgerechtigkeit und Bildungsgleichheit: Effekte der Verbindlichkeit der Grundschulempfehlungen beim Übergang auf das Gymnasium. Ein Vergleich der deutschen Bundesländer mit den Daten der „National Education Panel Study” (NEPS). Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 70, 419–447. https://doi.org/10.1007/s11577-018-0558-2

Steinberg, H. & Hoenig, K. (2018). Measuring rational educational choices in NEPS (NEPS Survey Paper, No. 49).  Bamberg: Leibniz Institut for Educational Trajectories. Retrieved from https://www.neps-data.de/Portals/0/Survey%20Papers/SP_XLIX.pdf

 

2017

Schulz, B., Horr, A. & Hoenig, K. (2017). The position generator in the NEPS (NEPS Survey Paper, No. 23). Bamberg: Leibniz Institut for Educational Trajectories. Retrieved from https://www.neps-data.de/Portals/0/Survey%20Papers/SP_XXIII.pdf

 

2016

Hoenig, K., Pollak, R., Schulz, B. & Stocké, V. (2016). Social capital, participation in adult education, and labor market success: Constructing a new instrument. In H.-P. Blossfeld, J. v. Maurice & Bayer, Michael & Skopek, J. (Eds.), Methodological issues of longitudinal surveys: The example of the National Educational Panel Study (pp. 291–312). Frankfurt am Main: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2_17

 

2011

Stocké, V., Blossfeld, H.-P., Hoenig, K. & Sixt, M. (2011). Social inequality an educational decisions in the life course. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14(Sonderheft 14), 103–119. https://doi.org/10.1007/s11618-011-0193-4