Publikation -Details

TitelErwachsenenpädagogische Innovationsberatung
ZusatztitelInstitutionalisierung von Innovation in Einrichtungen beruflicher Weiterbildung
SammelwerktitelREPORT Literatur- und Forschungsreport Weiterbildung 2004(2): Management und Organisationsentwicklung
Autoren/Herausgeber Schäffter, Ortfried
Seiten 53 - 63
Jahr2004
Verlag 
Ort 
Umfang 
Online verfügbar
Kurzbeschreibung

Der Beitrag zeigt zuerst, inwieweit eine erwachsenenpädagogische Organisationstheorie Erklärungsmöglichkeiten für einen ständigen innovativen Strukturwandel bietet. Anschließen wird der in Konzepten pädagogischer Organisationsentwicklung implizite Aspekt der Innovation expliziert und begrifflich differenziert und es wird unterschieden zwischen personen-/produktgebundenen und einem sozialkulturellem/prozessualen Verständnis als innovativer Praxis.

Abstract

Schäffter, Ortfried: Innovation consultancy in the pedagogy of adult education

Institutionalisation of innovation in the organisations of extended vocational training

Firstly the contribution shows to which extent an organisational theory on the pedagogy of adult education offers explanatory possiblities for an ongoing innovative structural change. Then the implicit aspect of innovation in concepts of pedagogical organisational is being expatiated and conceptually differentiated. The difference is shown between an innovative concept being linked to people/products and a social-cultural/process of understanding of a process as innovative practice. For a consultancy concerning innovative abilities this means to support an opening towards the indefiniteness. An opening to the enlargement of development options and supporting the organisation of search movements that are aim generated.

Behandelte Epochen 
Behandelte Region 
Behandelte Personen
Behandelte Institutionen